این روزها کسی دل و دماغ شنیدن توصیه‌های اخلاقی و خشک آمران بی‌عمل را ندارد. آن‌قدر اقتصاد و معیشت فشار آورده و کرونا تفریحات ساده‌مان را گرفته که دیگر حال و هوای کمک‌رسانی به دیگران، کمتر به ذهنمان خطور می‌کند.

هیئت توییتری و غیرت جهادی

خلاصه این روزها اگر مانند گذشته پای کار کمک‌رسانی و فعالیت جهادی باشی، مردی! یکی از این مردان سرزمین که دغدغه‌اش در هر شرایطی بر تنبلی و ناامیدی فائق آمده حجت‌الاسلام محمد صدارت است.

صدارت که این روزها مسئول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مهران از توابع استان ایلام است، از روحانیون جهادگری است که تبلیغ دین را به منبر خلاصه نکرده و سال‌ها در میدان عمل حضور مؤثری دارد.

او از سال ۸۶ به عنوان طلبه در فضای مجازی فعالیت می‌کند. نخستین حضورش در این فضا در قالب وبلاگ‌نویسی بوده و در همین فضا هیئت وبلاگ‌نویسان را راه‌اندازی می‌کند، بعدها که عمر وبلاگ و وبلاگ‌نویسی به سر آمد و شبکه‌های اجتماعی جایگزین شدند، از فعالان این شبکه‌ها به‌ویژه توییتر شد و با فعالیت‌هایی گسترده و اثرگذار و جذب و جلب اعتماد و همراهی جمع کثیری از جوانان، توانست هیئت توییتری‌ها را نیز با نگاهی فرامحلی و گستردگی جغرافیایی در سطح کشور راه‌اندازی کند؛ هیئتی که گروه جهادی «شهید مجید قربان‌خانی» از دل آن پا گرفت و توانست در روزهای سخت سیل و زلزله، همراه و حامی هموطنان آسیب‌دیده از این بلایای طبیعی باشد.

راه‌اندازی گروه جهادی «شهید مجید قربان‌خانی» از دل هیئت توییتری‌ها

حجت‌الاسلام صدارت درباره فعالیت‌های خیرانه و جهادی خود بیان می‌کند: پیش از تشکیل هیئت توییتری‌ها و پس از آن فعالیت گروه جهادی «شهید مجید قربان‌خانی»، شخصاً فعالیت‌های داوطلبانه جهادی داشتم و با جمع‌آوری وجوهات نقدی، کمک‌ها را صرف تأمین هزینه درمان بیماران محروم و یا اجاره‌بهای مستأجران بی‌بضاعت و امثال آن می‌کردم، اما پس از تشکیل هیئت در اسفند ماه ۹۶ همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرای مرضیه(س) و پس از آن ایجاد فضای همدلی و رفاقت بین اعضای هیئت که از سراسر کشور بودند، تصمیم بر آن شد هیئت در کنار فعالیت‌های مذهبی فرهنگی و بصیرتی، به حوزه کمک‌های جهادی و محرومیت‌زدایی هم ورود کند و این ایده درنهایت به تشکیل گروه جهادی «شهید مجید قربان‌خانی» در فروردین ۹۸ منجر شد.

فروردین ۹۸ که سیل در استان‌های لرستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان جولان می‌دهد و مناطق عمده‌ای از این استان‌ها آسیب می بینند، محمد صدارت به همراه گروه جهادی «شهید مجید قربان‌خانی» در همان ابتدا به کمک‌رسانی می‌شتابند و به فعالیت‌هایی همچون توزیع اقلام موردنیاز سیل‌زدگان، عمران و آبادی منازل و مناطق سیل‌زده و لایروبی انجیرستان‌هایی که رزق جمع کثیری از مردم منطقه را می‌داد، می‌پردازند. او در همین باره می‌گوید: در زلزله اخیر شهرستان سی‌سخت نیز ورود داشتیم و توانستیم در حوزه‌های مشابه به هموطنان آسیب‌دیده کمک کنیم.

نجات قطب انجیر کشور

فراخوان‌های مجازی حجت‌الاسلام صدارت برای گروه‌های جهادی سبب شد قطب انجیر سیاه کشور که در گل و لای ناشی از سیل مدفون شده بود، با همراهی جوانان جهادگر نجات یابد و چندین هکتار از باغ‌ها لایروبی شود و دسترنج باغداران از بین نرود.وقتی از او درباره اینکه چرا به جای تبلیغ و منبر رفتن و درس و بحث سراغ کارهای جهادی رفته است می‌پرسم، می‌گوید: تبلیغ یکی از شئونات روحانیت است، روحانیت باید در ذات به عنوان پزشک روح و معنویت و اخلاق مردم فعال باشد؛ یک بعد از تبلیغ، آموزش است، بعد دیگر آن نشستن پای حرف و درد دل‌های مردم؛ خیلی جاها فقط با شنیدن، مشکل مردم حل می‌شود.وی ادامه می‌دهد: وقتی با محرومیت یا فضایی که مردم در آن دچار آسیب‌های اجتماعی شده‌اند مواجه هستیم، طبیب روحانی مردم باید وسط گود باشد و عملاً درد مردم را درمان کند. شاید فعالیت جهادی ما در ظاهر پخت غذا یا نوسازی و بازسازی منزلی فرسوده و آسیب‌دیده باشد، اما در باطن، کاهش آسیب روحی و فشار اجتماعی آن‌هایی است که با این مشکلات روبه‌رو هستند، چراکه حضور روحانیت در میدان موجب می‌شود مردم روحیه بهتری داشته باشند. شخصاً فعالیت جهادی را منبر عملی می‌دانم که در بسیاری موارد تأثیری شگرف‌تر دارد.

مدیر انقلابی باید در وسط میدان باشد

از امتیازات فعالیت‌های جهادی حجت‌الاسلام صدارت که در بین امدادگران اهل سنت به «حاجی ماموستا» مشهور شده، آن است که به مدیریت امور بسنده نمی‌کند بلکه شخصاً در میدان حضور دارد و درگیر کارها می‌شود؛ وقتی دلیل این کار را از او جویا می‌شوم، می‌گوید: وقتی جوانان اعتماد می‌کنند و دور یک طلبه جمع می‌شوند، مدیریت این مجموعه بر ذمه طلبه است. شخصاً از بزرگان مکتب انقلاب از ابتدای نهضت تا دوران حاج قاسم یاد گرفته‌ام مدیر انقلابی کسی است که در میدان باشد نه پشت میز؛ از ابتدای طلبگی با این فضا تربیت شدم که باید در خط مقدم حضور داشته باشم، بنابراین احساس وظیفه می‌کنم که در اقدامات جهادی اولین نفر باشم و بروم و بررسی کنم و سپس از اعضا و فعالان بخواهم برای کمک راهی شوند. برای همین هم، هر جا زلزله و سیلی رخ می‌دهد بچه‌ها فوری می‌پرسند: رفته‌ای؟ ما هم بیاییم؟

حاجی ماموستا تأکید می‌کند مدیریت فعالیت جهادی با پشت‌میزنشینی و دستور دادن و پول جمع کردن هماهنگی ندارد. او در همین زمینه می‌گوید: حضور در میدان موجب اعتمادسازی بیشتر و ایجاد شور و شوق در جوانان شده است، چنان‌که بعضاً از مسافت‌های هزار و۲۰۰ کیلومتری برای کمک می‌آیند یا مثلاً باوجود گرمای هوا و سختی شرایط، دوستانی از تهران برای بازسازی‌ منازل فرسوده در مناطق محروم و مرزنشین مهران که از ولادت امام مجتبی(ع) آغاز می‌شود، اعلام آمادگی کرده‌اند.

بیشتر این کارها را مدیون همسرم هستم

صدارت وظیفه طلاب را حضور در میدان می‌داند و تأکید می‌کند: یک پایه اصلی رزمایش مواسات و تواصی روحانیت هستند. خیلی از جاهایی که ممکن است مردم نقدی به روحانیت داشته باشند علت اصلی نقد، فاصله مردم و روحانیت است. شخصاً در برخی از شهرها که حضور مبلغان کم بود (مثل روستاهایی که در ۴۰ ساله انقلاب شاید سه بار روحانی به خود دیده‌اند!) این تجربه را داشتم؛ اما حضور در میدان طلاب و روحانیون برای کمک به سیل‌زدگان و زلزله‌زدگان سبب تسهیل و تغییر بسیاری از نگاه‌ها شد. اساساً فعالیت‌های جهادی را عرصه‌ای جدید برای حضور روحانیت می‌دانم.

حجت‌الاسلام صدارت که در کارنامه فعالیت‌های جهادی‌اش، برگزاری گلریزان‌های مجازی برای محرومان، نوسازی و بازسازی منازل در مناطق محروم، کمک به آسیب‌دیدگان سیل و زلزله و... به چشم می‌خورد، عمده این کارها را مدیون همسرش می‌داند که نه تنها با وی همراه بلکه در بیشتر مواقع مشوقش است و حتی فرسنگ‌ها دوری از خانواده و تهران هم موجب نشده حاجی ماموستا را در فعالیت‌های جهادی تنها بگذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.